Lake Superior - Reisverslag uit Sault Ste. Marie, Canada van JudithO - WaarBenJij.nu Lake Superior - Reisverslag uit Sault Ste. Marie, Canada van JudithO - WaarBenJij.nu

Lake Superior

Door: Judith

26 Juli 2016 | Canada, Sault Ste. Marie

Een paar dagen en weer wat ervaringen verder, dus tijd voor een nieuwe blog!

Na Thunder Bay zijn we verder gereden over de trans-Canada highway, langs Lake Superior. Stop voor zondag was in Pukaskwa National Park. Het park beschikt over 1 campground, met voornamelijk primitieve plaatsen (zonder water en elektriciteit). Al bij het begin van de campground kregen we een foldertje mee over hoe om te gaan met wildlife (met name beren) en de melding dat er vorige week nog een beer op het terrein gezien is. In het foldertje stond dat er in dit gebied naast de black bears ook grizzly's leven, en wolven, coyotes en zelfs poema's. Klinkt interessant, nietwaar?
Nadat we onze tent hadden geïnstalleerd en weer een potje gekookt (en gegeten) hadden, zijn we een van de vele trails op het terrein gaan lopen. Een trail van 3,5 km die rond een meer liep. Er stond 2 uur voor, maar we hebben het in een uur gelopen. Het was wel een prachtige trail, over een rotsachtige ondergrond en een typisch noordelijk bos met voornamelijk naaldbomen. Er stonden ook veel wilde bloemen, en tijdens de trail hebben we nog een heleboel chipmunks gezien (de telelens hadden we bij ons, dus die chipmunks zijn bijzonder mooi vastgelegd op de gevoelige plaat. Helaas ondersteunt deze website die foto's niet).
Na deze trail waren we weer terug bij de tent, toen we de golven van Lake Superior hoorden. Daarop besloten we nog een stukje van de Beach Trail te gaan doen, die ons al gauw bij een strand aan Lake Superior bracht. En wat was dat ongelooflijk mooi! Het strand lag vol met aangespoelde boomstammen die er al een eeuwigheid liggen. Langs de kustlijn waren verschillende rotspartijen te zien, al dan niet begroeit met naaldbomen. Het was overigens de hele dag al mistig, en dat was nog niet weggetrokken. Stiekem een beetje jammer, maar uiteindelijk geeft het de foto's van dit strand net dat beetje extra! Kijk en oordeel zelf ;)
Iedere keer als we dachten het gezien te hebben, zagen we weer een nieuw stukje wat er bijzonder gaaf uitzag. Laten we zeggen dat we hebben genoten.

Na een rustige nacht zonder het gejank van wolven, coyotes of ander gespuis hebben we maandagochtend een kano gehuurd. We hebben een uurtje rondgepeddeld in de baai en nog even om het hoekje gespiekt naar Lake Superior, waar inmiddels de wind was aangetrokken en flinke golven veroorzaakte. Het was wel een heerlijk tochtje, moet ik zeggen ;)
Hierna zijn we verder de trans-Canada highway uitgereden. Wat een ontzettend mooie rit was dat! Vooral het stuk door Lake Superior Provincial Park bood ontzettend mooie uitzichten over de kustlijn van Lake Superior. Het weer was inmiddels weer prachtig zonnig, dus het water toonde weer helderblauw. Neem maar van mij aan dat we veel (en ook nog mooie) foto's hebben gemaakt!
Nadat we erachter kwamen dat kamperen hier echt geen optie was (je betaalt 40+ per nacht en dan heb je een plek langs de highway) zijn we doorgereden naar Sault Ste. Marie, waar we na een paar keer proberen een betaalbaar motel hebben gevonden.

Vandaag hadden we het plan om een kayak te huren en daarmee een stukje te gaan peddelen. Alleen bleek bij aankomst het centrum niet helemaal logisch te zijn (we konden de office nog niet eens vinden) dus zijn we maar naar onze volgende optie van vandaag gereden: het bushplane herritage museum. Een niet al te groot museum in het centrum van Sault Ste. Marie. Het museum ging voor een groot deel over het bestrijden van bosbranden in Canada. Ze hadden 2 films waarvan een 3D. Erg geinig, en er liep ook een aantal vrijwilligers rond die een heleboel wisten te vertellen over alles wat er te zien was.

Morgen rijden we weer een stukje verder naar het zuiden van Ontario. Donderdag komen we weer een Guelph, waar we onze laatste nacht in Canada zullen doorbrengen. Vrijdagavond vliegen we weer terug, waarna we zaterdagochtend weer veilig in Nederland hopen te landen.

See ya!