Stagedagen en Canada - Reisverslag uit Guelph, Canada van JudithO - WaarBenJij.nu Stagedagen en Canada - Reisverslag uit Guelph, Canada van JudithO - WaarBenJij.nu

Stagedagen en Canada

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg

23 Maart 2016 | Canada, Guelph

Omdat ik het lezen van die wetenschappelijke verslagen wel even zat ben, ga ik hier maar weer een update geven.

Vorige week donderdag heb ik dan eindelijk mijn fiets gekregen. Hij houdt het midden tussen een mountainbike en een racefiets. Je zit er flink overheen gebogen, hij heeft 21 versnellen, maar heeft smallere banden dan een mountainbike, en breder dan een racefiets. Anyway, hij fietst prima. Althans, tot ik gisteren tijdens de heenweg naar de uni ineens de trappers niet meer voor- of achteruit kon bewegen. De fiets de stoep op gesleurd (ding weegt echt niks overigens) en bekeken wat er aan de hand is. Er bleek een stuk touw in de ketting te zitten, die nu om 2 verschillende tandwielen zat gedraaid. En strak ook. Na enig prutsen had ik hem bij het eerste tandwiel los, maar de tweede gaf geen cm mee. En dat is lastig, want je weet dat als je zo gaat fietsen (de trappers konden inmiddels wel weer bewegen), het touw binnen de kortste keren weer vastdraait om de tandwielen. Na een minuut of wat prutsen stopte er een jongen (ook op de fiets) om te vragen of ik hulp nodig had. Ik legde mijn probleem uit en vervolgens is hij er even mee gaan prutsen. Uiteindelijk besloot hij met een sleutel het touw door te snijden, en dan te hopen dat dit korte eindje geen problemen zou gaan veroorzaken. Ik heb de jongeman in kwestie vriendelijk bedankt voor zijn hulp, en ben weer op pad gegaan. Het touw hield zich goed en gaf geen problemen meer.
Overigens is het fietsen goed te doen. Wel een goede work-out, maar dat is niet erg als je de hele dag achter een bureau zit. De rit duurt een ruim half uur. De afstand is niet spectaculair (kleine 6 km), maar er zitten flinke heuvels in. Geen enkel stuk is vlak. Het vervelende is dat er na elke afdaling een kruising met verkeerslichten of stopborden zit. De remmen worden dus in alle opzichten goed gebruikt. Overigens ligt mijn huis ook langs de steile kant van een heuvel. Heel irritant, want je moet dus halverwege de afdaling vol in de remmen om de bocht naar de oprit te kunnen maken. Daar staat tegenover dat je 's ochtends gelijk goed door moet trappen de eerste meters dat je op je fiets zit.

Wat betreft het weer zitten we hier weer in de winter. Vorige week hebben we weer zoals in Nederland gehad, met temperaturen rond een graad of 7. Vorige week woensdagavond hebben we de eerste onweersbui van het jaar al gehad. Een flinke ook, met een dikke bak regen en wind. Die wind heeft hier een uurtje rijden vandaan overigens een kleine tornado veroorzaakt waar een boerderij in puin geholpen is.
Vanaf maandag, de officiële start van de lente, hebben we hier elke dag wat sneeuw gehad. Niet veel, maar toch. Maandag lag er een klein laagje, die in de loop van de dag verdween. 's Avonds is er weer wat gevallen. Gisteren een mix van regen en sneeuw gehad. En dat is nu ook weer aan de gang. Vanochtend was er regen, en nu hebben we natte sneeuw die langzaam overgaat naar de droge variant. Omdat ik vanochtend toch op de fiets gegaan ben, zit ik momenteel steeds te controleren wat het weer gaat doen op de korte termijn, zodat ik niet naar huis hoef te lopen. Morgen staat er een flinke lading ijzel/ijsregen voorspeld. Ik zal dan uiteraard niet gaan fietsen. Wanneer het echt om ijzel gaat, blijf ik mooi thuis en werk ik vanuit huis. Die mogelijkheden zijn er gelukkig gewoon.

Dit weekend wordt het weer zonnig, dus ik hoop dat ik dan weer wat mooie plaatjes kan gaan schieten hier in de buurt. Ik ga nu geen auto huren, dus het worden plaatjes van Guelph en omgeving (die overigens ook behoorlijk mooie stukken heeft!).
Voor zaterdagavond heeft mijn hospita een familiediner georganiseerd. Ze komt uit een gezin van 9 (of 10, weet het even niet meer precies). Niet iedereen zal komen, maar er komen er toch best wat. Daarmee zal mijn zaterdagavond, maar ook een deel van mijn zaterdagmiddag gevuld worden.
Wat betreft het paasweekend, ik ben vrijdag vrij maar moet helaas maandag gewoon werken. Op zulke momenten ga je de NL'se tweede paasdag wel waarderen! Ach, het valt op zich mee omdat er maandag toch een lekkere hoeveelheid hemelwater voorspeld wordt.

De hond des huizes is inmiddels echt mijn maatje geworden. Gisteren kwam ik thuis en ze stond me al piepend en kwispelend op te wachten. Ze luistert naar alles wat ik zeg en komt bij me in de kamer liggen als ik de deur naar mijn slaapkamer open zet (niet 's nachts). Het is ook oprecht een heel leuk beestje. Nu de overtollige kilootjes er nog af, maar daar zit wel redelijk schot in als ik dat zo bekijk.

Een ding wat ik overigens nog vergeten ben te vermelden wat betreft luiheid van Canadezen is het volgende. Je hebt hier niet alleen een drive thru bij de McDonalds en bij Tim Hortons, maar (eerlijk waar) ook bij de bank. Wat je daar dan doet? Pinnen natuurlijk! Ja, ze hebben hier een systeem waarbij je dus niet eens meer je auto uit hoeft als je wat flappen mot tappen. Hilarisch gewoon :P

Verder gaat het al beter wat betreft de boodschappen. Ik heb inmiddels twee andere supermarkten ontdekt die wat betere prijzen hanteren. Overigens is het erg lonend om tijdens het shoppen de versproducten te controleren op kortingsstickers wegens het op datum zijn. Zo kun je vlees en dingen als drinkyoghurt voor een stuk leuker prijsje binnen hengelen.
Domper was toch wel toen ik gisteren druiven ging kopen. In de aanbieding. Heb ik uiteindelijk toch bijna 8 $ neergetelt voor een kilo rode druiven. Ach, je moet wat over hebben voor de pitamientjes, zullen we maar zeggen! (Ze zijn gelukkig wel heel lekker, mag ook wel voor zo'n prijs!)

Verder ben ik trouw afnemer van bronwater. Het water uit de kraan smaakt me te veel naar chloor, al is het wel stukken minder dan in Ierland het geval was. Dingen als thee maak ik wel gewoon met kraanwater. Ook bij het douchen bijvoorbeeld merk je dat het water redelijk hard is. In landen als deze is het gebruik van producten als conditioner voor je haar en bodylotion voor de rest van je dierbare lijf wel aan te raden. Het droogt enorm uit terwijl je onder de douche staat. Maar ook tijdens het afwassen of alleen al het wassen van je handen merk je het effect van het harde water. Na het watergebeuren insmeren met lotion o.i.d. en je hebt weer zachte handjes :)

Overigens geniet ik absoluut van wat er hier allemaal te zien en te beleven is. Ik zie en leer elke dag weer nieuwe dingen. Ook op stage krijg ik de grootste praat te horen, waar dan soms ook nog een kern van waarheid in zit. Ik zit er nog steeds op mijn plek. Mijn supervisor heeft me al twee keer meegenomen voor lunch buiten de deur. (Wilco, don't be afraid, beide keren waren er ook anderen bij ;) ) Erg leuk, en vooral natuurlijk ook lekker! Zo heb ik vorige week bij een semi-Italiaanse tent pizza gehad, en zijn we vandaag naar Swiss Chalet geweest, waar gebraden kip de specialiteit is.

We gaan maar weer eens aan de slag. Tot de volgende blog!

  • 23 Maart 2016 - 21:08

    Mama:

    Hé Judith,

    Goed om te lezen dat je nog steeds op je plek bent daar. Ik was wel blij dat je vorige week al met het vliegtuig was gegaan met al die aanslagen gisteren in België.
    Hier wordt het langzaamaan steeds meer lente; de nachtvorst is er nu wel uit. Maar ook hier wordt regen voorspeld voor de komende (paas)dagen.
    We zijn benieuwd naar je komende avonturen in Guelph en of het diner met de familie leuk is. Wel leuk dat je erbij mag zijn. Succes op de uni en veel plezier in je vrije dagen!
    Tot gauw!

  • 24 Maart 2016 - 09:23

    W:

    In Canada maken ze overal een drive trough voor. Binnen nu en tien jaar hebben ze een drive trough supermarkt.
    Ze hebben daar wel wat minder feestdagen dan hier. Enkel van die nationale dagen die dan groots gehouden worden en dan is het overal extreem druk. Net alsof je hier met kerst naar de ikea gaat.
    Begin al jaloers te worden denk dat ik maar even stiekem die kant op vlieg om je een beetje in de gaten te houden. Niet te vertrouwen die italianen .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Guelph

Canada 2016

Canada 2016

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2016

Thuis in Nederland

29 Juli 2016

Oh Canada...

26 Juli 2016

Lake Superior

24 Juli 2016

Rodeo en Thunder Bay

20 Juli 2016

Nachtelijke avonturen

Actief sinds 20 Jan. 2016
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 6448

Voorgaande reizen:

12 Maart 2016 - 30 Juli 2016

Canada 2016

Landen bezocht: