Canada en Canadezen - Reisverslag uit Guelph, Canada van JudithO - WaarBenJij.nu Canada en Canadezen - Reisverslag uit Guelph, Canada van JudithO - WaarBenJij.nu

Canada en Canadezen

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg

18 Maart 2016 | Canada, Guelph

Canadezen en hun gewoontes. Laten we het daar eens over gaan hebben.
Zondag ben ik voor het eerst in mijn leven een Canadese supermarkt binnen gewandeld. Bij de zoektocht naar wat appels voor de pitamientjes viel mijn mond bijna letterlijk open. De glanzende appeldingen glimmen je tegemoet, zo fel dat het net lijkt of ze van plastic zijn. Ik als ex-Wageninger wil echt niet weten hoeveel middelen daar overheen zijn gegaan. We hebben het in NL over het perfecte uiterlijk van groente en fruit, maar dit slaat werkelijk alles. Aardbeien zijn allemaal dieprood en glimmen, komkommers en courgettes hebben het perfecte formaat en zijn kaarsrecht, kroppen sla zijn prachtig groen en perfect gevormd. De prijzen zijn ook niet mis te verstaan, voor een setje van 4 appels van de minst glimmende soort, betaal je $4,40. Tel uit je winst, zou ik zeggen. Of een broccoli, een pondje kost hier $2,50.
Leuk hoor, boodschappen doen hier in Canada! Ik heb het bonnetje van gisteren nog voor mijn neus liggen. 1,5 L water (1 fles), een pak sap (1 L), een bak rucola (gelijk aan een zak in NL), en een stokbrood. Samen goed voor $9,95. Al overtuigd? Het stokbrood kost al $3,30 dus zo kom je wel gauw van je centen af. En geloof me, het stokbrood is een van de goedkopere broden.

Goed, dan nu over naar andere zaken. Zo heb je hier auto's die toeteren wanneer ze op slot gedaan worden. Erg geinig.
Het stikt hier van de zwart eekhoorns. Die hoef je niet te zoeken, je hoeft er niet op te letten, want ze zitten werkelijk overal. Er schijnen ook rode eekhoorns te zitten, maar die heb ik nog niet gezien. De eerste chipmunk heb ik ook al gezien, die zijn een stuk schuwer.

Oke, Canadezen. Ik zie er niet heel veel op stage, want ik ben zoals eerder genoemd omgeven door Italianen, Brazilianen, Zwitsers etc. Maar buiten de muren van dit gebouw zie ik er natuurlijk genoeg. Mensen zeggen dat Canadezen geen accent hebben. En of ze die wel hebben. Of het is een lokaal accent, dat weet ik niet. Maar het is erg geinig. Het woord 'about' spreken ze heel leuk uit, met een klank die ik niet na kan doen. Verder vragen ze als ze iets niet verstaan, "What is that?" in plaats van iets als "What did you say?". De eerste keer snapte ik echt niet wat ze nou bedoelde, want ik ging heel mooi uitleggen wat het voorwerp was waar ik het over had (geen idee meer wat het was).
Verder is het heel normaal om in de winkel met de cassiere een praatje te maken. Want waar je in NL wordt begroet met een vriendelijk goedemorgen o.i.d., is het hier "Hi, how are you doing today?".

Voor Esther en Suzanne, die verrekt korte busritjes die mensen van het Deltion maken naar centrum Holtenbroek, dat doen Canadezen hier ook. Alleen dan niet naar de winkel, maar elke willekeurige plek.
Canadezen zijn strontlui. Lopen wordt je moe van. Als je maar 5 min naar de winkel hoeft te lopen, vinden ze dat lang en pakken ze de auto. Geen wonder dat het gemiddelde gewicht hier hoog ligt, ook als je kijkt dat er in de winkel werkelijk nergens kleine verpakkingen van te verkrijgen zijn. En gezond voer? Vergeet het maar. Daar moet je echt je best voor doen. Alles is hier zoet. Mierzoet. Zelfs het gehaktprutje wat mijn hospita gisteren gemaakt had, was zoet. Na mijn verwonderde opmerking dat het zoet was, reageerde mijn hospita met een verbaasd: "O? Ik had er nu maar 5 scheppen suiker in gestopt." Ik wil niet weten hoeveel het er normaal zijn.

Wat erg geinig was, ik liep eergisteren een gebouw binnen met van die ronde knoppen als deurklink (snappie?). Er liep net iemand van de andere kant af naar buiten en die duwde de deur gewoon open. Ik had dus verwacht dat ik ook gewoon kon duwen, als in een klapdeur. Helaas! Vervolgens geprobeerd te trekken, dat lukte ook niet. Tot ik de heldere ingeving kreeg dat ik aan die knop moest draaien. En hij ging open. Moeilijk! Die deurknoppen vind je hier overal. Ook in het huis waar ik verblijf. Ik vind ze wel geinig, maar hoef ze niet zelf te hebben.
Nog iets waar ik geen fan van ben: de airconditioning in huis. Hier geen cv en radiatoren, maar gaten in de muur en/of vloer waar zo nu en dan een luchtstroom doorheen komt die 9/10 keer koud is. Dat is niet erg lekker als je achter je bureau zit te werken en al je best doet om warm te blijven omdat je voor een tochtend raam zit.

Plannen voor het weekend zijn er genoeg, dus hoogstwaarschijnlijk zal ik morgen weer een nieuw stuk schrijven, voorzien van wat mooie plaatjes.

  • 18 Maart 2016 - 22:01

    Tim:

    Hee Judith!

    Wees gerust, auto's die toeteren als je ze vergrendelt heb je hier in Nederland ook. Dus als je het geld hebt en in Nederland blijft wonen kun je die ook kopen ;)
    Over vervoer gesproken; ik ben wel heel benieuwd naar je fiets. Rijdt die lekker? Hoe ziet ie eruit en welk merk is het? Een foto met jou op de fiets zou leuk zijn. :D

    Goed weekend en eet smakelijk!

  • 18 Maart 2016 - 22:42

    Oma Eisen:

    Hoi Judith
    Ik zie het al, jij wordt geen Canadese! Dat iedereen in de auto stapt in Amerika en dus ook in Canada, dat ondervonden opa en ik toen we een ommetje liepen toen we bij Helene en Gary waren. zij hadden bijna de politie gewaarschuwd! Geen land voor ons!!!Maar ik zal wel boodschappen voor je doen hoor bij Lidl!!!!
    Veel plezier met alle indrukken en we zien uit naar de volgende berichtjes van jou.
    Veel liefs van je Goorse opa en oma.

  • 19 Maart 2016 - 19:20

    W:

    Ik hoor het al! Moet de zomervakantie gaan benutten om een rijke Canadese boerendochter aan de haak te slaan. Dit wordt natuurlijke weer helemaal niets op deze manier.
    Wat is er nou mis met heerlijke geverfde aardbeien? Is net zo iets als lipstift: het geeft af maar je krijgt er niets van.
    Trouwens... voordat jij een Canadees formaat gaat krijgen dan moet er nogal wat gebeuren.

  • 20 Maart 2016 - 01:25

    :

    Wat betreft dat Canadese formaat, die krijg ik idd niet met dat gefiets hier op die heuvels :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Guelph

Canada 2016

Canada 2016

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2016

Thuis in Nederland

29 Juli 2016

Oh Canada...

26 Juli 2016

Lake Superior

24 Juli 2016

Rodeo en Thunder Bay

20 Juli 2016

Nachtelijke avonturen

Actief sinds 20 Jan. 2016
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 6460

Voorgaande reizen:

12 Maart 2016 - 30 Juli 2016

Canada 2016

Landen bezocht: