Paasweekend - Reisverslag uit Guelph, Canada van JudithO - WaarBenJij.nu Paasweekend - Reisverslag uit Guelph, Canada van JudithO - WaarBenJij.nu

Paasweekend

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg

28 Maart 2016 | Canada, Guelph

Pasen, Easter, is alweer achter de rug.
Zaterdag is een deel van de familie langsgekomen voor het familiediner. Om 1 uur 's middags kwamen de eersten al binnen druppelen. In totaal werden er inclusief mij, 13 mensen verwacht. Dat viel dus reuze mee ;)
Samen met de hospita heb ik de woonkamer en keuken omgebouwd. De eettafel kwam in de woonkamer met nog een tafel eraan, zodat iedereen er omheen paste. Mijn bijdrage voor het gebeuren was mijn eeuwig zonnige aanwezigheid ( ;) ), mijn rucolasalade met ei en balsamicodressing, en uiteraard mijn hulp voor het verbouwen van de zaak. De familie bestond voornamelijk uit volwassenen, een zus, een nicht en 2 broers (als ik het zo goed zeg), waarvan alleen de broers getrouwde aanhang mee hadden. Kids zijn er weinig in de familie; de zus had 2 meiden mee van 20 en 9 jaar oud. Een oom had zijn gitaar meegenomen, want het schijnt traditie te zijn om met de muzikale leden van de familie een groot deel van de tijd te verdoen met pingelen, muziek maken, of herrie schoppen, hoe je het noemen wilt. De nicht had haar fiddle mee (wat gewoon een viool is, maar ze noemen het anders omdat je er geen klassieke muziek mee speelt maar meer het Ierse gebeuren). Mijn hospita zelf speelt fiddle, piano en gitaar. Ik ben op de gitaar begonnen en eindigde op de piano (wegens zere vingers en meer piano-ervaring dan gitaar). De meeste nummers kende ik niet, maar het was vooral erg gezellig. Ik snap wel dat de meesten al gauw de ruimte verlieten en in de kelder gingen zitten (waar een enorme hoekbank staat). Van die fiddles wordt je op een gegeven moment kneiterdol. Moet je maar eens googlen op 'the night pat murphy died' van Great Big Sea. Dan snap je wel waarom je er al gauw gillend gek van wordt!
De kat was opgesloten in de slaapkamer van mijn hospita, en de hond was naar de gang boven verbannen (toch heb ik dr 2x van mijn bed moeten sturen. Ik had de deur op een kiertje laten staan en dat vond zij blijkbaar wel een geslaagd plan).

Pasen zijn ze hier in Canada zeer groot fan van. Geen brunch, maar diners. Familie en gezelligheid, een beetje als kerst in de semi-lente (want erg warm was het zaterdag niet, temperatuur kwam net tot een graad of 4 toen de zon aan het eind van de middag eindelijk doorkwam). Al met al was het dus een gezellige bedoeling. De gitaar-oom had voor iedereen ook nog een klein zakje paaseitjes meegenomen. Heel lastig natuurlijk...
Ook blijkt de oudste dochter van mijn hospita een vriend te hebben. Die kwam zaterdag ook langs. Dacht ik dat die dochters niet de dunste waren, die vent had werkelijk waar 2 stoelen nodig. Gevalletje wil-je-niet-naast-zitten-in-het-vliegtuig. Voor de beeldvorming, tijdens het eten (net na het hoofdgerecht, terwijl we zaten te wachten op het toetje wat uitgedeeld werd) lag er bij het stel een zak chips op tafel. Bleh.

Het eten zelf bestond uit 2 soorten salades (mijn rucolasalade en een broccolisalade), doperwten, gebakken aardappels met kaas en sour cream, vage koolbladeren die eruit zien als rauwe kipfilet en niet te vreten zijn (A), en beenham (stuk van 4 kg, incl bot). Voor erbij nog verse broodjes. Het nagerecht bestond uit butter tarts (erg lekker maar zooo ongezond!), apple pie met vanille-ijs, of worteltaart (heeeel erg lekker, niet zoals in het mopje, mam!).
Gisteren hebben we 's avonds nog de restjes opgemaakt. Nou ja, niet helemaal. Grote kans dat we vanavond nog wat restjes op moeten maken. In elk geval stel ik de mensen hier op stage niet teleur met het feit dat ik waarschijnlijk de hele week nog salade als lunch mee moet nemen omdat het anders niet op komt. Ze proberen me namelijk van het brood als lunch af te krijgen.

Gisteren werd het prachtig weer. We hebben de tuinmeubels uit de schuur gehaald en hebben heerlijk in de zon gezeten. Uit de wind kon je prima met korte mouwen zitten en moest je echt uitkijken dat je niet zat te verbranden. Heerlijk!
's Ochtends ben ik naar een kerk hier vlakbij geweest. Heuvel op lopen, 2 minuten. Website zag er wel leuk uit, dus moest geprobeerd worden. Bleek het een katholieke kerk te zijn met een evangelisch tintje. Erg geinig, haha. Hele aardige mensen, dat wel. (José, jouw cursus katholieke kerk in dominicanenkerk heeft mij heel erg geholpen!)
Maar ik denk toch dat ik volgende week iets ga uitzoeken wat meer in mijn straatje past ;)

Aan het eind van de middag ben ik nog op de fiets gestapt op zoek naar een trail die ik op google maps had gevonden. Voor jullie info, ik vertrok pas om 17 uur. Camera mee en gaan. Het bleek een heel mooi pad te zijn dat langs de Speed River loopt. Het heet dan ook de Speed River Trail. Ondanks de hoge temperatuur lag er hier nog enorm veel sneeuw op het pad. Ook veel plassen uiteraard. Op een gegeven moment fietste ik door een plas. En dan verwacht je door een kuil te rijden. Maar dat gebeurde niet... Bleek dat deze plas gewoon nog stijf bevroren was. Hebben we dat ook weer eens gedaan, over ijs gefietst. Het pad kruiste vaak van die stroompjes die richting rivier gingen. Daar lag meestal dan een bruggetje overheen. Waar minder aan gedacht is zijn de waterstanden buiten de zomer om. Want bijna alle bruggetjes waren veel te kort. De rest van het water werd dan overbrugd door boomstammen. Op een gegeven moment kwam ik bij een bruggetje, maar daar zat nog een halve meter tussen einde brug en begin boomstammen. Best lastig, als je ook de fiets er overheen moet tillen. Het is gelukt, mijn enkels hebben zelfs het water nog niet geraakt. Later was er nog een diep stuk, van ongeveer anderhalve meter breed. Zonder brug deze keer. Jippie. Sta je dan met je fiets. Erg lag welgeteld 1 boomstam overheen. Maak er boomstamMETJE van. Want denk dat hij nog geen 30 cm breed was. Ook hier ben ik uiteindelijk heelhuids en met droge kleren (en fiets!) overheen gekomen.
Verderop langs het pad waren nog beversporen te zien. Daar ga ik nog maar eens naar terug om te zien of ik de dam kon vinden. Het begon inmiddels namelijk redelijk laat te worden (om 7:30 gaat de zon zo'n beetje onder en het was nu een uur of 7). Aan het eind van het pad zag ik 2 knalrode vogels. Dat bleken Summer Tanagers te zijn, moet je maar eens op googlen. Hele mooie vogeltjes, dus ook die ga ik nog eens opzoeken.

Vannacht hebben we weer een dikke onweersbui gehad. Ik gok dat het een uur onrustig is geweest. Veel wind en regen. Ook vandaag is er nog veel wind en regen. Ik ben wel droog op stage aangekomen, met een flinke wind in de rug. Jammer dat ik over een uur of 5 er weer tegenin moet. Ook zal het dan niet droog zijn, naar verwachting. Ik zag net dat er over een uur weer sneeuw komt. Heavy snow deze keer. We gaan het zien, en anders wordt het een lange wandeling naar huis!

  • 28 Maart 2016 - 19:54

    Opa En Oma Eisen:

    Hoi Judith, wat een Paasfeest zeg, dat zal je heugen! Leuk om die gezellige dingen te lezen, wij hebben ook een leuk weekend gehad met de jonge Eisen-family. Daarna nog vanmiddag Thirza met Jeroen,leuk hè.
    We hopen dat we jullie ook over een paar maandjes weer hier hebben!! Héél veel plezier en succes verder.
    groetjes van je Gorenaren.

  • 28 Maart 2016 - 20:53

    Suzanne:

    Klinkt supergezellig met die familie! Behalve dan van die zak chips vlak na het hoofdgerecht, ieee!
    Succes met de terugweg! :P
    Xxxxxxxxx

  • 29 Maart 2016 - 11:42

    W:

    Mooi meertje om te kanoën!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Guelph

Canada 2016

Canada 2016

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2016

Thuis in Nederland

29 Juli 2016

Oh Canada...

26 Juli 2016

Lake Superior

24 Juli 2016

Rodeo en Thunder Bay

20 Juli 2016

Nachtelijke avonturen

Actief sinds 20 Jan. 2016
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 6409

Voorgaande reizen:

12 Maart 2016 - 30 Juli 2016

Canada 2016

Landen bezocht: